lørdag 4. april 2015

75 Påskeegg Til De Eldre i Gildeskål

I dag er det påskeaften, og for en dag det har vært, bedre dag skal du lete lenge etter. Dette har vært på grensen til galskap, men ufattelig gøy <3 Det å kunne glede så mange mennesker bare med ett påskeegg er veldig spesielt og unikt på flere områder.





 I begynnelsen av mars søkte jeg etter midler til å lage 75 påskeegg. Til de eldre som bor på sykehjem og eldresenter rundt om i hjemkommunen min Gildeskål. Ideen kom mens jeg lagde påskeegg hjemme til mamma, og ideen fortsatte å vokse. Etter at søknadene ble sent, kom sponsorne og midlene på plass med disse flotte sponsorne:
Nygårdsjøen Marina og Coop Marked Inndyr. Havnedagan i NordfjordenSjøfossen Energi, Sandnes Slip og TreL.no 
Uten disse sponsorne hadde det ikke blitt noe særlig til prosjekt. 


Bilde lånt av Avisa Nordland

 Jeg bestemte meg for å dekorere de tradisjonelle påskeeggene med en personlig tags til hver og en beboer. På denne måten fikk de noe "verdifullt" de kunne ha hele året og ikke bare til påske. Jeg fylte eggene med 11 typer smågodt, kvikk lunsj, drageegg, bridge orginal, kamfer og twist. Ja, så må jeg ikke glemme den lille påske kyllingen <3 

Bilde lånt av Avisa Nordland

Torsdagen denne uken startet jeg med produksjonen. Bilen fra Bodø var full av godsaker og utstyr. Det hele startet med kartongen til tagsen. Det skulle jo være to lag, to forskjellige farver, å det skulle stanses ut. Det ble ikke den letteste oppgaven, den diesen jeg hadde valgt meg ut, der satt kartongen utrolig fast. Samtidig som jeg gjorde dette, stanset jeg også ut navnene til alle de som skulle på egg. 

Etter 10 timer, 75 runder med ebossern min ble jeg endelig ferdig med alt som hadde med dies å gjøre. Det tok sin tid, men det får så bare være.



 
Bokstavene jeg har valgt er ett sett hos kaBoks
Disse er super enkle å få ut og lett å bruke. 



Etter dette, bestemte jeg meg for å legge til en detalje jeg ikke hadde tenkt på før jeg begynte. Tråd = Sløyfe, pluss en gul bling. 





Nå ble det tid for bokstavene:




Så måtte jeg ha noen blomster på og litt glitter:




Etter mange timers jobbing med denne personlige tagsen, ble det selve eggene sin tur. Hvert eneste egg ble åpnet, og det ble festet en klistrelapp inni lokket. 
Der stod det:

Et Påskeegg laget av: 

Silje Kristin Aunan
Sponset av: Nygårdsjøen Marina, Havnedagene i Nordfjorden, Sandnes Slip, Sjøfossen Energi, Coop Marked Inndyr og TreL.no
Med Ønske om en God Påske



Det å fylle eggene, var seriøst noe av det morsomste jeg har vært med på. Det var så gøy å bare fylle opp disse eggene med flere kilo med godis. 




Både Bestefar og mamma måtte hjelpe til når eggene skulle fylles <3 



Ca 5 Twist per egg <3 



Ingen påske uten kvikk lunsj eller påske kyllinger <3 





Steg for steg på hva som ble puttet i eggene <3 

 

Slik ble eggene til de som ikke hadde matallergi eller andre matplager. Det var noen diabetikere også, og de fikk sitt eget egg som de kunne spise med god samvittighet <3 



Når alle eggene ble fylt opp, satte vi på lokket. Nå hadde jeg jobbet med eggene fra fredags morran til kl 2 på natta til påskeaften. Det var en ting igjen, og det var å lage bånd på alle tagsene, før de kunne festes på. 
Jeg valgte å lage en hempe ut av sløyfen, på denne måten kunne de lett ta den av å henge den opp eller feste den der de måtte ønske <3 Rykte går at noen allerede har festet den på romdøren sin <3 



Slik ser eggene ut med tagsen oppå.




Morgenen på selveste påskeaften ble lappene festet, plassert i ulike poser til hver avdeling. Etter omtrent 33 aktive arbeidstimer, gjenstår det bare en ting. Å det er å dele dem ut <3

Det som ble veldig spesielt for min del. Her er en flette korg jeg brukte under utdelingen. Det er faktisk min bestemor, Ann - Mari Aunan som har laget <3 

Foto: Bjørnar Thoresen

Under hele utdelingen, møtte vi på flere glade mottakere <3 

Glade damer på avdeling G. Foto: Bjørnar Thoresen


Glad mottaker og besøkende <3 Foto: Bjørnar Thoresen

Disse hadde lest avisen før vi kom, og satt å ventet spent :-)

 Når vi hadde delt ut eggene på Inndyr, tok vi ferga fra Sund over til Sandhornøya å besøkte eldresentret på Sandhornøya. Før turen førte videre til Eldresentret på Nygårdsjøen. Har desverre ikke bilder av de glade mottakerne. Men kan forsikre dere om at de ble veldig godt mottatt <3 

Grunn til at jeg valgte å gjennomføre dette prosjektet. Er fordi jeg ønsket å glede en gruppe mennesker som virkelig fortjener det. Jeg ville utfordre meg selv, jeg ville gjøre noe ingen andre hadde gjort. Men den viktigste grunnen er for å inspirere andre mennesker rundt i landet til å gjøre det samme. Samarbeide med næringslivet for å skape minner som varer livet ut. For mange flotte mennesker som fortjener det lille ekstra <3 

Jeg blir svært takknemlig hvis du deler dette innlegget på din facebook. På denne måten kan man kanskje inspirere flere mennesker til å gjøre lignende ting flere plasser i Norge <3



 
Tuuusen takk til de bedrifter som sponset meg.
Stor takk til Avisa Nordland som ville lage to artikler: 

Dekorere 75 påskeegg og Kunne ikke tro det !
Til alle dere som har støttet meg de siste dagene, Tuuusen Tuuusen takk <3 Det er kommet så utrulig mange flotte kommentarer, at jeg har snart ikke har ord <3 




Dette Prosjektet er sent inn til disse Utfordringene:
This card has been entered into the following challenges:


 Scrappines
# 2 Påske eller Mye Gult i Seg

All Sorts Challenge 
# 305 Easter  

Card and Scrap 
# 94 påskefarver

The Paper Shelter 
# 197 Easter Time 

Crafty Boots Challenges 
# Easter

Fun With Shapes and More 
# 179 Easter

The Stamping Boutique 
# Easter





45 kommentarer:

  1. Nå har jeg lest den flotteste fortelling noen sinne Silje og jeg er fortsatt veldig STOLT over at DU er min venn. Det kom noen "tårer" også for jeg tenker på hvor mange du har gledet i dag, hvor sliten du er, men GLEDEN i hjertet ditt er sikkert enorm. Du er en HELT i GLEDE i mine tanker - det du har gjort i dag er enormt stort slik jeg ser det.Håper noen tenker tanken på og følge i dine fotspor ved en senere anledning med lignende "påfunn". Hvil på dine "Laurbær" og nyt rosen - den er vel fortjent. KLEM

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk for flotte ord Lillian <3 d e æ som ska vær gla før at du e min venn <3

      Slett
  2. Så flott idè og tiltak fra ei godhjerta dame :-)

    SvarSlett
  3. Så flott gjort :) Tenker det varmet mange gamle hjerter <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk Susanne <3 det gjorde det <3

      Slett
  4. Så flott gjort av deg ❤️
    Meget imponert !

    SvarSlett
  5. Wow! For et prosjekt. Men viktigst av alt, for et hjerte du har!!!

    SvarSlett
  6. Hvilket flott medmenneske du er, Silje, med et stort og varmt hjerte!
    Et fantastisk påfunn og arbeid du har gjennomført...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk Bente for gode tilbakemeldinge <3

      Slett
  7. WOW! For en ide, og så gjennomføre det. Masse jobb, men så moro å kunne glede så mange. ♥♥♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk Irene <3 det hva ett veldi morsomt å givanes prosjekt <3

      Slett
  8. Kjemperørende - og litt av et tiltak! <3

    SvarSlett
  9. wawwww så super flot ♥

    10000 tak for at du deltager på Card and scraps udfordring.

    knuzzzz ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flotte egg, og ikke minst tanken bak og all jobben. Takk for at du er med på vår utfordring hos Scrappiness

      Slett
  10. Oh wow youve been busy, love the how project. Thanks for joining us at TPS, good luck with the challenge. hugs Shirleyxxxxxx

    SvarSlett
  11. Your are a hero, what a wonderful thing to do. 75 chocolate filled eggs and each one with a personal tag is a courageous undertaking, well done. Thank you for sharing your work with all of us at Crafty Boots Challenges.

    Dionne

    SvarSlett
  12. Wow - what an amazing achievement. Love your pretty tags. Thanks for joining in at Crafty Boots Challenges this time.

    SvarSlett
  13. Det er bare en ting å si atter en gang: HELT FANTASTISK! :) Tenk så mange glade mennesker på påskeaften som kunne kose seg med et ordentlig påskeegg! Lykke til videre Silje, vi høres.
    Klem Anita Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen masse takk Anita for snile gode ord <3

      Slett
  14. Thanks for joining us at allsorts Tracy x

    SvarSlett
  15. Wow what fabulous Easter gifts and so generous of you to spend all that time making them. Looks like the receivers were very grateful too. Thanks for joining the Paper Shelter Challenge this time. Hope to see you again.

    Hugs, Vannessa

    SvarSlett
  16. Førr et fantastisk initiativ du tok med deinn hær oppgaven. Æ blei så rørt når æ læste innlegget ditt. Sitt hær med klump i halsen å tenke på aille de heldige mottakeran å kor mye d måtte ha betydd førr dæm. Sku ønska d fantes fleire menneska som dæ. Stå på Silje! Klæm...Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen takk Mona, for flotte tilbakemeldinge <3 æ har oppretta ei facebook sie, der æ ønska å få me mæ fleire scrappere som blir me te neste år å gjør det samme flere plassa i norge :-) Søk på påskeegg til de elldre på facebook å leg dæ te, hves du ikke allerede e me der :-)

      Slett
  17. Så flott tiltak! Og herlige merkelapper til påskeeggene.
    Tusen takk for at du deltar hos Card and Scrap.
    Klem Line

    SvarSlett
  18. Tommelen opp :)
    Tusen takk for at du deltar hos Card and Scrap.
    Klem fra Gunn

    SvarSlett
  19. Eit kjempeflott initiativ ♥
    Du har eit hjarte av GULL :)

    SvarSlett
  20. Utrolig fin idé! Påskeeggene ble flotte :-D

    SvarSlett

Thank you for your kind comments. I love reading them and they make my heart sing <3