lørdag 26. desember 2015

86 Julekort til de Eldre i Gildeskål Kommune

Riktig God Jul Alle Sammen <3 

Vi har nå koset oss i flere dager med god julemat, drikke med og uten alkohol, flere julefimer på tv'en for liten og stor. Vi har fliret, smilet og tatt vare på øyeblikkene som gjør disse dagene om til Julen 2015. Vi har tatt fram gammle tradisjoner og vi har skapt nye med familier og venner og den ene tingen de aller fleste av oss har gledet oss til er gavene. 

Om vi er liten eller stor, er vi alltid litt spente på gavene som vi skal gi og gavene som vi skal få. Spesielt er det for de aller minste, som helt sikkert kunne ha åpnet gavene for flere uker siden. Men det er noen av oss som kjøper en liten ekstra julegave til seg selv. En julegave som vi handler til oss selv, kan være noe vi har ønsket oss lenge, noe vi bare må ha før jul eller det kan være å gjøre noe for en gruppe mennesker som ikke forventer noe hos noen her i livet.

Min julegave til meg selv var å glede de Eldre i min hjem Kommune Gildeskål, en julegave jeg har ventet på å åpne i tre månder, en gave som betyr så mye mer enn de overraskelsene som lå under treet i år <3 

 


Jeg har lenge gått rundt å tenkt på hva jeg skal finne på til jul, hva skal juleprosjektet mitt handle om og hva skal det være. For omtrent 3 månder siden, var jeg å leverte min stemme når det var valg, å mens jeg valgte Rød eller Blå, kom ideen om å lage julekort til de Eldre i hjem Kommunen min.

På vei hjem den dagen, tok jeg kontakt med Sigrid Eriksen (Som er en scrapper i GIldeskål), å spurte om hun ville bli en del av dette prosjektet. 
Dette ville Sigrid bli med på og resten av detaljene kunne nå komme på plass.

Mitt prosjekt handler ikke om selve kortene, men det handler om 86 mennesker som bor på Sykehjem her på min hjem plass Inndyr og to eldresenter, ett på Sandhornøya og ett på Nygård. 

For meg handlet det om å følge en Gammel Norsk Juletradisjon, Spre Glede og Varme til noen som aldri forventer noe og Gjøre Noe for de Eldre i min Hjem Kommune, som betyr uendelig mye for meg å kunne gjøre <3 
Alt sammen i ett Julekort laget fra Hjertet <3

 
 Kortene jeg og Sigrid har laget er kort som er 10x10cm. 
Julearkene som vi har brukt er Sponset av Maja Design og er hentet fra en Julekolleksjon som heter Gammaldags Jul <3 

Blomsterne som er på kortet er kjøpt og sponset av en Scrappebutikk som heter Gode Minner som ligger i Tønsberg. 

Åpner man opp kortene vil man finne en personlig hilsning skrevet for hånd til den som får kortet og en Stempeltel tekst med den første teksten som er i Julesangen:
Tenn Tusen Julelys <3 
Dette er ett stempel som er sponset av kaBoks, en norsk produsent av stempler og mye mer <3 

 


Men dette prosjektet hadde nok ikke vært mulig, hvis vi ikke hadde hat en sponsor som finansierte de andre utgiftene økonomisk.

Havnedagan I Nordfjorn, er en lokal sponsor som takket ja til å være en del av prosjektet. Når jeg sendte Tomas Nymo en melding og spurte om de også denne gangen ville være med, kom det ett klart Ja, at Havnedagan I Nordfjorn ville bidra <3 
 
 


Jeg og Sigrid lagde til sammen 86 julekort som ble delt ut 22 og 23 Desember.
Ferden gik først til Sykehjemmet på Inndyr, der en Journalist fra Avisa Nordland ble med på deler av ferden.

Første beboern som mottok ett kort var en Hyggeli dame på 84 år, som de fleste kaller for Lillemor <3 

For meg var det første kortet det som var mest følelser i.
Jeg hadde gått å gledet meg til å kunne besøke alle sammen og gi dem ett kort i flere uker, og nå skjedde det. Tårene mine var aldri langt unna og det gjorde bare att jeg så fram til å dele ut resten av kortene som lå i korgen.

 En anen ting som betyr mye for meg er at jeg har delt ut kortene i en flettet kurv som min Bestemor har laget. Ann - Mari Aunan var ett flott menneske på mange områder og en ting som hun likte og gjøre var å ta vare og vise omsorg for mennesker. For meg å kunne spre den gleden jeg gjorde med en kurv som hun har laget, er uerstattelig <3

 


På Inndyr så fikk alle de som bodde på avdelingene på Gildeskål Sykehjem og de som bodde i boligene på utsiden, ett hjemmelaget kort.

På Lille Julaften, tok jeg og en venninne som heter Maja, turen til Sandhornøya og Nygårdsjøen for å dele ut de siste kortene.

I tillegg til alle beborne fikk også noen avdelinger også ett kort, som de kan pynte opp kontoret sitt med. 

 


Dette var årets Julegave til meg selv, dette var en ubeskrivelig ting å gjøre og jeg må få lov til å rette en stor Takk til de som har gjort dette prosjektet mulig og ikke minst har trudd på det og skjønner hva som ligger i det.

Jeg vil takke Sigrid Eriksen, for at du produserte en del av kortene sammen med meg <3 

Jeg vil takke Havnedagan i Nordfjor for at Dere ønsket og sponse dette prosjektet også. 

Jeg vil også sende en Takk til Maja Design, kaBoks og Gode Minner, Jeg er Stolt over å kunne være en Designer for Dere.

Jeg vil Takke Avisa Nordland og Journalist Johan Votvik, for at Dere kom på besøk og trykket artikkelen i Avisen som ble gitt ut på Julaften og i nettavisen Deres. Å takk for at jeg får låne bildene ;-)

Og ikke minst må jeg Takke Maja Edvarda Hansen, som sa ja til å være sjåfør på Lille Julaften og var med på en meget så hyggelig klemme runde <3 

Dere er alle mennesker som gjorde at jeg kunne gjøre dette til jul og dere aner ikke hvor mye det betyr for meg at dere stilte opp med de bidragene dere hadde <3



Det å kunne være så heldig å være en del av ett slikt prosjekt som dette, betyr uendelig mye for meg på flere områder. 

På min ferd fikk jeg møte mennesker som ble rørt, jeg fikk møte mennesker som ville gi meg flere enn bare en klem og jeg fikk hilse på mennesker som ikke hadde ord <3

Dette er minner som jeg kan ta med meg for resten av livet og det er med på å gjøre at jeg vil fortsette med slike prosjekter i fremtiden <3

 
Det kommer aldri til å være noe prosjekt i min verden som er mer viktig en å glede de Eldre, jeg kommer til å fortsette å dele ut påskeegg til påske og kort til jul og på denne måten håper jeg at jeg er med på å inspirere andre mennesker i dette landet til å gjøre det samme eller andre typer prosjekter for å glede de Eldre rundt om i landet vårt <3  

Derfor vil jeg sette STOR pris på at du deler denne artikkelen på din personlig Facebook side, slik at dette prosjektet kan vokse å bli større i de årene som kommer. 

Det er takket vare disse menneskene at vi har det så flott som vi har det, de er en del av grunnmuren Norge er bygget opp av og den muren vi selv fortsetter å bygge <3 

Dette Var min Julegave til Meg Selv
Å jeg kan allerede nå fortelle at jeg gleder meg til å fylle opp 
Påskeegget mitt til Påske <3 

Riktig God Juleklem fra
Silje Kristin Aunan
 

16 kommentarer:

  1. Hei! For en fantastisk og koselig oppgave du har gjort. Jeg følger bloggen din og dette innlegget topper alle innleggene jeg har sett i år. Kjempekoselig å lese. Fortsatt god jul til deg og dine og et riktig godt nytt (kreativt) år!
    Hilsen fra Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen Takk for de fine ordene dine <3
      Jeg er enig med deg, jeg kan lage de største prosjekter men denne topper tok listen, sammen med påskeegg prosjektet.

      God Jul til deg også <3

      Slett
  2. Du har virkelig et stort og varmt hjerte som brenner for mennesker rundt deg, Silje Kristin!
    Dette var en flott idè og en fantastisk bra utført "jobb"!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nååå, Tusen Takk Bente <3 Dette e ett prosjekt som betyr ganske mye før mæ på flere områda :-)

      Slett
  3. Super flot innitiativ, Flot job.

    SvarSlett
  4. Sikken et fantastisk flot projekt du har lavet her Silje. Det har du al mulig grund til at være stolt af, Virkelig smukke kort, I har lavet, og hvor er det bare skønt at høre, at der stadig er nogen, som har lyst til at gøre den slags for nogle af dem, der ikke har så meget at se frem til på denne tid. Det er bare så smuk en handling, og jeg håber virkelig, at dit initiativ vil smitte til en masse andre, så mange mange flere ældre kan få sådan en lille ekstra glæde næste gang. Det varmer helt ind i hjertet bare at læse det her. Godt gået, du har virkelig en smuk sjæl.

    SvarSlett
    Svar
    1. nååå, Tuuusen Takk Maryann <3 Dette er ord jeg virkelig setter pris på <3 Jeg håper også at flere blir med på dette til neste år og at mennesker ønsker å glede andre Mennesker på denne måten <3

      Stor klem te dæ <3

      Slett
  5. Imponeranes prosjekt du hiv dæ i kast med, d står stor respekt av både dette og påskeeggan dine. :-)
    Ønske dæ ei fortsatt fin jul og et enda meir kreativt nytt år. Klæm!:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuuusen Takk <3
      Æ lika veldi godt disse prosjektan som ikke e helt vanlig for folk flest.
      Håper du har hat en flott start på det nye året <3

      Slett
  6. Wow Kristin, what an amazing thing for you to do, so thoughtful and kind!! I bet they just loved their Christmas cards!! I just wanted to pop in and say I hope you had a wonderful Christmas and I'm sending my wishes for a Happy New Year too!! PS, I sent you an email regarding the fabulous prize package that I won, just want to make sure you received it?? Thanks and big hugs :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank You so much Pamellia <3
      I have so far a verry good 2016 ;-)
      I wish you a great weekend <3

      Slett
  7. Loved this post and what you have done for the nursing home patients. I know it made their day so special to receive a homemade card from you, and the visit made it all that much better. Some of these folks never get visits from family or friends and this means so much to them. I speak from personal experience, as I visit a nursing home regularly to visit with a very special lady I met through our church. I have been visiting her for 4 years, and we receive so much when we give to others! God Bless you! Hugs!

    SvarSlett

Thank you for your kind comments. I love reading them and they make my heart sing <3