lørdag 18. april 2015

Lære å Lage Bokser? Her er Steg for Steg!!

Hei hei dere, i kveld blogger jeg for TreL.no :-)

Håper dere nyter Lørdagen i det fulle :-) 
Jeg har blitt spurt over en lengre periode på hvordan jeg lager boksene mine. Hvordan jeg setter dem sammen. Å hvorfor jeg velger de fargene jeg gjør.
Vell, i dag har dere flax, for her kommer det en steg for steg forklaring på hvordan du kan lage papirbokser, å det beste av alt: Det er IKKE vanskeli :-)
Jeg forteller deg alt, hva jeg tenker når jeg setter boksene mine sammen å ikke minst hvorfor jeg gjør det jeg gjør :-)

Jeg har laget en steg for steg forklaring på hvordan du kan lage en boks til en konfirmant <3 


Det jeg altid gjør før jeg lager ett prosjekt er å se igjenna alle mønsterarkene mine. Jeg sorterer arkene mine etter farge, å jeg setter den siden jeg liker frem, så det er den siden jeg ser først. Jeg ser igjenna den fargen jeg ønsker å bruke, velger ut 3 - 5 mønsterark som passer sammen. Når jeg har valgt arkene, velger jeg ut kartong som passer til arkene jeg har funnet. Når jeg har gjort dette, har jeg somm mål å bruke minst halv parten av arkene jeg har funnet fram. Til denne boksen har jeg valgt meg ut 3 mønsterark og en stykk kartong.


Forklaringen står under vert bilde :-)
Linker på ulike produkter jeg har brukt underveis i forklaringen, markert i rødt er linket tilbake te nettbutikken til TreL.no


TRINN 1 <3  


Jeg er veldi glad i å bruke mønsterark som kommer fra samme koleksjon, fra samme produsent. Jeg føler at prosjektet blir mer rent å stilfult ved å bruke papir i fra samme serie. 
De arkene jeg har valgt meg ut er 3 stykk ark fra Fancy Pants:


Jeg har også brykt kartong i fra Bazzill med prikker på:
TRINN 2 <3

  
Det føste jeg gjør når arkene er funnet, Er å finne ut hvor stor boksen min skal være. Det avgjør også hvor høy boksen min kommer til å bli. 

Hvis jeg ikke bruker en dies som bunn og lokk, lager jeg altid bunn å lokk ved å ha tykk papp i mellom arkene. 
Dette er målene jeg har brukt på bildet over. 

To deler tykk papp: 13cm x 11cm
Fire deler kartong: 14cm x 12cm
Målene er valgt ut for å få en kant på en halv cm på vær side av pappen som ligger i mellom kartongen. 


TRINN 3 <3


 Det neste stege jeg gjør er å feste dobbelsidig tape på begge sider av pappen. Fester de så på mitten av kartongen. Jeg bruker lim runt slik som på bildet. Setter så den siste kartongen oppå.
Du ser sikkert at jeg har brukt mye tape. Dette er for å unngå luft blemmer når du fester arkene sammen til limet.

Den tape'en jeg har brukt er den den beste jeg har vert borti. 
Du trenger ikke å klippe av den biten du skal ha, det er bare å rive av. I tilleg holder den super godt fast der du har festet den.
Den kommer i flere ulike størrelser, så du hele tiden finner rett  



TRINN 4 <3

  
Når jeg har satt kartongen oppå, bruker jeg en bone folder på begge sidene. Dette gjør jeg for å lime igjen, å få konturn av pappen. Lokket og bunnen på boksen blir mer solid på denne måten. Jeg slitter til kantene og sverter dem med Distress Ink.

For å få kantene slitte / rufsete, bruker jeg ett verktøy fra Tim Holtz
Den er Genial !!!


TRINN 5 <3


Jeg legger vekk Bunn og Lokk å starter på veggene av boksen. På veggene har jeg brukt mønsterarket Fancy Pants, Love Note / Kissing Booth

Målene på veggene er:

2 Deler: 23cm x 7cm
Disse preger jeg på: Lang siden: 12cm, 22cm  
Kort Siden: 6cm

På bildet ser du at jeg har brukt Bone Folderen for å få brettene bedre frem. Da er det lettere å klippe i den bretten som er 1 cm, slik som på bildet. Den flippen som er 1cm x 6cm fester du på insiden av den andre veggen. når du har festet på begge sider, sitter du igjen med ett rektangel. 



TRINN 6 <3


Før jeg fester sidene til bunnen av boksen. måler jeg til vegger for å ha på insiden av veggene. Siden det er mønsterark jeg har brukt som sider, blir veggene mer solid på denne måten. pluss at man ikke ser baksiden av mønsterarkene. Her har jeg valgt en hvit bazzill kartong med striper. det gjir en fin effekt inni boksen.

Målene på veggene er:

2 Deler: 6cm x 11,8cm
2 Deler: 6cm x 9,8cm

Jeg gjør kantene slitte og sverter dem med samme distress som på Bunn og lokk. Disse fester jeg enkelt med Dobbelsidig tape.


TRINN 7 <3


På bildet ser du at jeg har festet sidene til bunnen, dette gjør jeg med lim. Grunnen til det er at det er lettere å styre sidene, slik at det blir på mitten av bunnen.


 TRINN 8 <3 


Før jeg lager lokket som skal være på toppen. Pynter jeg insiden av boksen først, det samme gjelder veggene. Inni denne bokssen har jeg brukt samme kartongen på veggene i bunnen av boksen. da ser man ikke bretten som ligger under. Bunn og sider preges nå med hvit perlesnor. 

Målene på kartongen i bunnen er: 11,8cm x 9,8cm


TRINN 9 <3


For å gjøre boksen mer spesiell på utsiden, har jeg brukt ett nytt mønsterark.

2 deler: 22,2cm x 4cm
Disse har jeg preget på 12,1cm, to ganger slik at det skal bli lettere å få runt hjørnene på sidene.

Som du ser har jeg brukt en Punch, nede å oppe. Etter dette har jeg brukt Liquid Pearls - White Opal, lagt en tynn kant runt. De er bare helt geniale for å få tilført det lille ekstra, å den tørker fort :-) 
Disse er festet runt med dobbelsidig tape. Nå vil du oppdage at sidene på boksen er enda mer solide enn det de var før.

TIPS: Bruk Liquid Pearls og stickles ytterst på blandene på blomster. PERFEKT !!


TRINN 10 <3 


Nå har det skjedd flere ting. Jeg har lagt ett hvitt bånd oppå borden jeg har lagt runt boksen. Frempå boksen har jeg laget en papir sløyfe, pyntet med det samme båndet, dekorert med white opal og limt på. Det er først nå jeg limer på pærlesnoren som er over båndet, på bunnen og helt øverst på sidene av boksen. 

For å lage sløyfen, har jeg brukt en mal. Det finnes dieser som gjør dette. Men det er like enkelt å lage den selv. Da får du den størrelsen du vil ha.
Den består av 3 deler.
Du kan laste den ned, forstørre den i den størrelsen du vil ha, skrive den ut og klippe den ut, å bruke den som mal for å lage din egen :-) 
 
  

TRINN 11 <3

 
Når du kommer til lokket, plasserer du mønsterarkene oppå, før du fester det til sidene inni. Her står du fritt fram til å gjøre hva du vil. Her trenger du ikke mål i cm. Bestem selv hvor store delene skal være. 
Jeg har brukt samme arket som på sidene å festet det på toppen med ett lag med 3D puter. Når jeg målte til ville jeg ha den på innsiden av konturn av pappen på lokket. Dette fordi jeg ville ha perlesnor runt, å måtte ha plass til det. 

Mønsterarket jeg har brukt helt på toppen er
Grunnen for at jeg har valgt ett slikt ark med ett direkte mønster, er for å bryte opp det rolige som ellers er på boksen, festet med 2 lag med 3D puter for å få litt høyde. Samme Båndet som er på sløyfen å på sidene har jeg lagt runt og laget en ny sløyfe i bånd, slik som på bildet.



TRINN 12 <3 


Nå bestemmer jeg meg for hva jeg skal ha på lokket. Jeg har brukt ett lekkert motiv som er fra ett lekkert ark fra Papirdesign.


Etter at jeg har klippet det til, har jeg brukt Stella Brush - Clear  
som har glitter i seg over motivet. I rett lyset får motivet en helt fantastisk shimmer over seg <3 Jeg har brukt denne på blomsterne også, som du får se på ett senere bilde.


Jeg er helt forelsket i dette arket, å tror jeg er på mitt niende ark med disse lekkre damene, de passer til alt !!!


TRINN 13 <3


Etter glittringen ( Som desverre ikke synes godt nok i det svake lyset ) 
Har jeg røffet til kantene å svertet dem. Det samme har jeg gjort på mønsterarket under. Det er foresten det samme arket borden på sidene er laget av. Motivet er festet med 3D puter, så si på mitten av lokket. 


TRINN 14 <3 


Her ser du lokket på insiden og hvordan jeg har festet det. 
Jeg har festet det med Båndet som er på utsiden. Brukt to store knapper med sløyfer å festet over båndet, det samme inni på sidene av boksen, med ett sett mindre knapper. 

Her kan du feste lokket med papir og hengsler. Det må ikke være bånd, slik som jeg har brukt. 



Her ser du lappen inni boksen, som er satt sammen med de samme mønsterarkene, 3D puter og de samme blomsterne som er på lokket. 
Flate dotter preger hjørnene og oppå sløyfene som er på knappene. 
Teksten er skrevet med klistremerker, som er navnet på jenta som skal konfirmeres i mai :-)


TRINN 15 <3 


 Når lokket er festet, starter jeg med blomsterne som skal være runt damen på lokket. Her ser du at jeg har brukt glitter penselen på blomstrne også. 



Du legger sikkert merke till de små blå elementene jeg har lagt oppå. Dette har jeg gjort med vilje, for å bryte opp det som er rødt, rosa og hvitt. Det gjør at du automatisk legger merke til øynene på jenta på lokket. Først da ser du at de tre blåe blomsterne og de 4 flate dottene passer perfekt inn i alle detaljene og fargene. Spesielt hvis du bruker den Hvite Stella Brush kosten med glitter over rosene <3 

Jeg har også brukt en Punch for å få blad med prikker på. Disse ser du øverst i høyre hjørne. Den er bare helt genial den 
Blad Punshen fra Martha Stewart.

 


TRINN 16 <3 

Du er nå ferdi med Boksen <3


Da har jeg git deg en steg for steg forklaring på hvorda du kan lage en boks selv, i den varianten du selv vil.

Her er linkene til prdukter til Nettbutikken :
Mønsterark - Fancy Pants - Kissing Booth 
Mønsterark - Fancy Pants - Love Birds 
Mønsterark - Fancy Pants - Passion 
Bazzill - Dotted - Mauve 
 Bazzill - Hvit stripet kartong
Tykk Papp 
Liquid Pearls - White Opal
 Perlesnor - Finnes i Butikk
Hvitt Bånd - Finnes i Butikk
Dobbelsidig Tape - 1 / 4 inch
Dobbelsidig Tape - 1 1/2 inch
Papirdesign - Klippeark 
Papirdesign - 3D Puter 
Knapper - Finnes i Butikk
Stella Brush - Shimmer Clear 
Stella Brush - Shimmer White 
Papirdesign - Roser - Flate - Rosa 
Papirdesign - Roseknopper
Papirdesign - Åpne Knopper
Storyteller - Rosa Roser 
Diverse Blomster
Pynte Nåler - Finnes i Butikk
Punch - Martha Stewart Bord på Boksen
Papirdesign - Flate Dotter Marine
Papirdesign - Flate Dotter Hvite
Papirdesign - Flate Dotter Mørke Røde
Tim Holtz - Rufse til Kantene
Distress Ink - Vintage Photo  
Klistremerker - Bokstaver




Da Ønsker jeg dere masse Lykke Til med Boks Produksonen, Som du ser så er det mye enklere enn du tror, det er detaljene som tar tid <3 


Klem Fra DT Silje Kristin


 Dette Prosjektet er sent inn til disse Utfordringene:  
This card has been entered into the following challenges:


Brown Sugar 
# 142 Navy - Pink - White 

Papirplaneten 
# Konfirmasjon
Liquid Pearls 

Scrappiness
# Konfirmasjon, Bånd & Perler 

Card and Scrap 
# Merkedager 

The Ribbon Girls 
# Collor Challange, my contry ar Norway
Norway in red, white and blue... and a hint of pink ;-) 

Scrapy Land-Blog 
# 16 Add Pearls and / or Lace
I have jus the eBosser and spellbinders 

Scrap & Craft 
# 7 Tie it up !! Use Ribbon or Twine

Crafty Boots Challenges
# Red, White and Blue

Corrosive Challenges 
# 222 Floral Fantacy 

Scrappelyst 
# Blomster




 

44 kommentarer:

  1. Lekker boks, flott beskrivelse av hvordan du laget den. Takk for inspirasjon

    SvarSlett
  2. wawwww så super flot ♥

    10000 tak for at du deltager på Card and scraps udfordring.

    knuzzzz ♥

    SvarSlett
  3. What a gorgeous Secret Box!! I love the way you decorated the top of the box! Thanks for playing along with us at Scrapy Land Challenge #16!

    SvarSlett
  4. Fabulous project and tutorial! Beautiful in every way, Silje! Thanks for sharing your pretty project in the Scrapy Land Challenge! hugs and blessings, de {Creative Smiles}

    SvarSlett
  5. Wonderful secret box, I like the sweet image and the lovely colours Thank you for playing along with us at Scrap & Craft, Good Luck
    Kevin xx

    SvarSlett
  6. Nydelig boks du har lagd, takk for at du er med på vår utfordring hos Scrappiness

    SvarSlett
  7. Nydelig boks du har laget Silje, tusen takk for at du ble med på scrappiness sin utfordring, klemm Dt Jorunn

    SvarSlett
  8. This is one super secret box! Very unique and thanks for the tut on it...Thank you for joining Brown Sugar Challenge~

    SvarSlett
  9. Fabulous box, I adore your design and the beautiful colours. Thank you for showing us how it was made and thank you for sharing your work with all of us at Crafty Boots Challenges.

    Dionne

    SvarSlett
  10. Wow!! what a fabulous gift box and amazing tutorial. Thank you for sharing with us over at Scrap & Craft. Good luck!
    Hugs Suzi (DT)

    SvarSlett
  11. Fabulous - so many wonderful details and you have executed it perfectly. Thanks for joining in at Crafty Boots Challenges this time.

    SvarSlett
  12. Gorgeous box, absolutely beautiful!! Well done! Thank you for sharing with us at Scrapy Land and Good Luck!
    Lady E Scrapy Land DT
    www.scrapartbyladye.blogspot.co.uk

    SvarSlett
  13. Gorgeous gorgeous box! Fntastic tutorial too!\
    Thank you for sharing with us at Scrap & Craft and Good Luck!
    Lady E Scrap & Craft DT
    www.scrapartbyladye.blogspot.co.uk

    SvarSlett
  14. Just fantastic, the box is stunning and thanks for sharing the tutorial with us on how to make this beautiful project.
    Fabulous ideas and great inspiration.
    Hugz from Wisconsin, Patricia
    Scrapy Land Store
    rubber stamping is my game blog

    SvarSlett
  15. what a beautiful box!! Thanks you for joining in with the Ribbon Girl April Colour Challenge, best of luck! Mary x

    SvarSlett
  16. WOW! This is stunning! Who wouldn't want to receive something like this? So glad you shared it with us for the Scrapy Land Challenge.

    SvarSlett
  17. Lekker boks med mange fine detaljer.
    Og alltid gøy å se fremgangsmåten for slike prosjekter.
    Tusen takk for at du deltar hos Scrappelyst.

    Hege.

    SvarSlett
  18. Flott boks du har laget! Takk for at du deltar på utfordringen vår hos Scrappiness :)
    klem, Synnøve

    SvarSlett
  19. Lekker boks :)

    Tusen takk for at du deltar hos Scrappelyst :)
    Ønsker deg en fin dag.

    DT Kristine

    SvarSlett
  20. For ein stilig boks, og nydeleg pynta. Takk for at du deltar hos Papirplaneten.

    SvarSlett
  21. Hi,

    This is just to let you know that you have been placed in the Crafty Boots 'Red, White or Blue' Challenge. Many congratulations.

    We are offering the winner and two runners up from this challenge Guest Design Team spots for a future challenge, which starts on 8 June. Please contact me at CraftyBootsDT@gmx.co.uk if you would like more information about participating in this new challenge.

    Don't forget to collect a copy of the Crafty Boots Challenge badge from our blog.

    Kindest regards.

    Dionne

    SvarSlett

Thank you for your kind comments. I love reading them and they make my heart sing <3